چگونه در مصاحبه استخدام مهندس شبکه موفق شویم؟
۱۳۹۹/۱۲/۰۱ تاریخ انتشار

مهندس شبکه کیست؟

مهندس شبکه (Network Administrator) فردی است که وظیفه نگهداری از سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که شالوده یک شبکه کامپیوتری را به وجود می‌آورند به او محول شده است. وظایف مدیر شبکه از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و بستگی زیادی به شرح وظایف و حیطه کاری سازمان دارد. با این ‌حال، به‌طور کلی وظایف مهندس شبکه تخصیص یک آدرس آی‌پی به تجهیزات تحت شبکه، پیاده‌سازی و مدیریت پروتکل‌های مسیریابی همچون BGP، OSPF، ISIS، پیکربندی جدول مسیریابی ایستگاه‌ها، به‌روزرسانی شبکه و کارهایی در این زمینه است. گاهی اوقات مهندس شبکه مسئولیت رسیدگی به سرویس‌های شبکه همچون فایل سرورها، گیت‌وی‌های شبکه خصوصی مجازی و سامانه کشف نفوذ را نیز دارد. 

1. شغل قبلی‌تان به عنوان مهندس شبکه چگونه شما را برای این موقعیت شغلی آماده کرده است؟

  • یکی از بهترین پرسش‌های مطرح شده از جانب مصاحبه‌کنندگان است، زیرا این فرصت را فراهم می‌کند تا کمی در مورد تجارب قبلی خود به عنوان مهندس شبکه صحبت کنید. افرادی که سابقه کار دارند به خوبی می‌توانند به تشریح این موضوع بپردازند که چگونه خود را برای شغل جدید آماده کرده‌اند. به‌طور مثال، »من در کار قبلی خود تجربه گسترده‌ای در ارتباط با مدیریت ایستگاه‌های کاری و دامنه‌ها کسب کردم. به همین دلیل تسلط کافی دارم تا شبکه‌های کامپیوتری را پیکربندی کنم و مشکلات مربوط به کلاینت‌ها و سرور‌ها را برطرف کنم.» اگر سابقه کار ندارید، بهتر است روی دوره‌ها و آموزش‌هایی که دیده‌اید متمرکز شوید.

2. چالش‌برانگیزترین تجربه شغلی خود را شرح دهید.

  • پاسخ شما نشان می‌دهد که چگونه مشکلات را حل می‌کنید. یک یا چند چالش موقعیت قبلی را شرح دهید و راهکاری که برای حل مشکل به کار گرفته‌اید را تشریح کنید. وظیفه شما برای غلبه بر مشکل چه بوده، چه کاری انجام دادید و چه نتیجه‌ای به‌دست آورید. به‌طور مثال، می‌توانید بگویید در برهه‌ای از زمان، هکری سعی کرده بود از طریق حمله فیشینگ به شبکه سازمان وارد شود. من با تیم امنیتی به تعامل پرداختم تا اطلاعات کافی در اختیار کارمندان بخش امنیت قرار دهم، زیرا برخی از کارمندان ما پروتکل‌های متفاوتی را برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌کردند. به عنوان مهندس شبکه، اطلاعات موردنیاز را جمع‌آوری کردم و پس از برگزاری جلسات متعدد به کارمندان شاغل در بخش شبکه اعلام کردم از چه پروتکل‌هایی استفاده کنند تا امنیت شبکه با مشکل روبرو نشود. 

3. پیوند چیست؟

  • پیوند به اتصال بین دو دستگاه اشاره دارد. این اتصال می‌تواند بر مبنای به‌کارگیری انواع کابل‌ها و پروتکل‌هایی باشد که اجازه می‌دهند یک دستگاه با دستگاه دیگر ارتباط برقرار کند. 

4. انواع کابل‌های LAN را شرح دهید.

  • امروزه از دو کابل LAN به شکل گسترده استفاده می‌شود. کابل‌های Cat5 و Cat6 پراستفاده‌ترین کابل‌های شبکه هستند. این کابل‌ها به دلیل قیمت مناسب و پهنای باند قابل قبولی که ارائه می‌کنند جواب‌گوی نیازهای اغلب کسب‌وکارها هستند. Cat5 می‌تواند از  100 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند، در حالی که Cat6 می‌تواند از 1 گیگابیت بر ثانیه نیز پشتیبانی کند. 

5. کابل کراس چیست؟ 

  • کابل متقاطع یا کراس‌اور (Crossover) به‌طور معمول برای اتصال  دستگاه‌های هم نوع به یکدیگر، به‌طور مثال، کامپیوتر به کامپیوتر یا مودم به مودم استفاده می‌شود. در کابل‌های کراس‌اور از هر دو استاندارد T568A و T568B استفاده شده است. این کابل‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی از یک نوع بدون نیاز به هاب/سوییچ استفاده می‌شود. 

6. DNS چیست و چرا استفاده می‌شود؟

  • سامانه نام دامنه (DNS) یکی از ارکان اصلی اینترنت است که یک مکانیزم تطبیق نام‌ها (وب‌سایتی که به دنبال آن هستید) با شماره (آدرس وب‌سایت) را ارائه می‌دهد.

7.  گیت‌وی در کدام لایه مدل OSI کار می‌کند؟

  • پاسخ لایه انتقال است. 

8. چند لایه در مدل مرجع OSI وجود دارد، آن‌ها را نام ببرید.

  • در مدل مرجع OSI هفت لایه به نام‌های لایه فیزیکی، لایه پیوند داده، لایه شبکه، لایه انتقال، لایه جلسه، لایه ارائه و لایه کاربرد وجود دارد. 

9. چه تفاوتی میان forward lookup و reverse lookup در DNS وجود دارد؟

  • تبدیل نام به آدرس آی‌پی forward lookup نامیده می‌شود، در حالی که به فرآیند تبدیل آدرس‌های آی‌پی به‌نام‌ها reserved lookup می‌گویند. 

10. backbone network چیست؟

  • اصطلاح backbone network به زیرساخت متمرکزی اشاره دارد که برای توزیع مسیرها و داده‌های مختلف در شبکه‌های مختلف طراحی شده است. شبکه ستون فقرات همچنین وظیفه مدیریت پهنای باند و کانال‌های چندگانه را عهده‌دار است. 

11. شبکه محلی چیست؟

  • شبکه محلی (LAN) به مکانیزم برقراری ارتباط میان کامپیوترها و سایر تجهیزات شبکه درون یک محیط فیزیکی کوچک اشاره دارد. 

12. شبکه گسترده چیست؟

  • شبکه گسترده (WAN) یک شبکه ارتباط از راه دور یا شبکه رایانه‌ای است که در فاصله جغرافیایی زیادی پیاده‌سازی شده است. 

13. روتر چیست و چه نقش‌های مهمی دارد؟

  • روتر یک دستگاه لایه سه شبکه است که برای برقراری ارتباط بین شبکه‌های مختلف استفاده می‌شود. از مهم‌ترین نقش‌های یک روتر می‌توان به برقراری ارتباطات میان شبکه‌ای، انتخاب بهترین مسیر، ارسال بسته‌ها و فیلتر کردن بسته‌ها اشاره کرد. 

14. روتر برای انتخاب بهترین مسیر به چه معیارهایی توجه می‌کند؟

  • مجموعه عوامل و پارامترهای مختلف باعث می‌شوند تا روترها بهترین مسیر را انتخاب کنند. از مهم‌ترین معیارها در این زمینه می‌توان به کوتاه‌ترین مسیر در دسترس، مسیری که بیشترین تطابق را دارد و کمترین مقدار متریک اشاره کرد.

15. اصطلاح Anonymous FTP را تعریف کنید.

  • Anonymous FTP قابلیتی است که توسط آن سایت اجازه دسترسی عمومی به آرشیو اطلاعات خود را می دهد. 

16. چه تفاوتی میان فهرست کنترل دسترسی استاندارد و گسترش‌یافته وجود دارد؟

  • فهرست‌های کنترل دسترسی استاندارد مبتنی بر منبع هستند، در حالی که فهرست‌های گسترشی مبتنی بر منبع و مقصد هستند.

17. توپولوژی شبکه چیست؟

  • توپولوژی شبکه به طرح یا معماری خاصی اشاره دارد که یک شبکه کامپیوتری بر مبنای آن پیاده‌سازی شده است. توپولوژی چگونگی چیدمان فیزیکی دستگاه‌ها و کابل‌ها و همچنین نحوه اتصال آن‌ها به یکدیگر را نشان می‌دهد.

18. NIC چیست؟

  • کارت رابط شبکه (NIC) یک وسیله جانبی است که برای اتصال کامپیوترها یا تجهیزات به شبکه استفاده می‌شود. کارت‌‌های شبکه مک‌آدرس خاص خود دارند که وضعیت یک کامپیوتر شخصی در شبکه را مشخص می‌کنند و به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند دسترسی یا عدم دسترسی کامپیوتر به شبکه را مشخص کنند. 

19. چه تعداد لایه در مدل TCP/IP وجود دارد؟

  • مدل TCP/IP متشکل از لایه شبکه، لایه اینترنت، لایه انتقال و لایه کاربرد تشکیل شده است.

20. RIP چیست؟

  • پروتکل اطلاعات مسیریابی (RIP) توسط روترها برای ارسال داده‌ها از یک شبکه به شبکه دیگر استفاده می‌شود.

21. دیوار آتش چیست؟

  • دیوارهای آتش برای محافظت از یک شبکه داخلی در برابر حملات خارجی استفاده می‌شوند. 

22. چند نمونه از آدرس‌های شبکه خصوصی را ذکر کنید.

  • چند نمونه از آدرس‌های شبکه خصوصی به شرح زیر هستند:
  • 10.0.0.0 با زیرشبکه 255.0.0.0، آدرس 172.16.0.0 با زیرشبکه 255.240.0.0، آدرس 192.168.0.0 با زیرشبکه 255.255.0.0. 

23. چه تعداد شبکه در کلاس C می‌توان تعریف کرد؟

  • در کلاس C تعداد بیت‌های شناسه شبکه در دسترس 21 عدد هستند. در این کلاس بیت‌های 110 سمت چپ IP به عنوان شناسه کلاس C و 24 بیت با ارزش‌تر (X,Y,Z) به‌عنوان شناسه شبکه و 8 بیت آخر (W) به عنوان شناسه کامپیوتر میزبان شناخته می‌شوند.
  • این کلاس در شبکه‌هایی با کمتر از 255 گره استفاده می‌شود. بنابراین در این کلاس آی‌پی می‌توان 2 به توان 21 منهای 1 شبکه مختلف و 254 کار‌بر مختلف داشت.

24. رایج‌ترین مشکلات نرم‌افزاری که منجر به نقص در شبکه می‌شوند را نام ببرید؟

  • از مهم‌ترین مشکلات نرم‌افزاری می‌توان به عدم تطابق پروتکل، مسائل امنیتی، تداخل برنامه‌ها با یکدیگر، خطا در پیکربندی، مشکلات سرویس‌دهنده و گیرنده و مشکلات مربوط به خط‌مشی و مجوزهای کاربری اشاره کرد. 

25. پروتکل‌های مختلف شبکه را که توسط سرویس‌های Windows RRAS پشتیبانی می‌شوند نام ببرید.

  • سه پروتکل اصلی شبکه وجود دارد که توسط سرویس‌های RRAS ویندوز پشتیبانی می‌شوند. این پروتکل‌ها NetBEUI ،TCP/IP و IPX هستند. 

26.  موارد استفاده از کد Hamming را ذکر کنید؟

  • در مخابرات، کد همینگ، کد تصحیح خطای خطی است. کدهای همینگ می‌توانند همزمان 2 بیت خطا را شناسایی کنند و ۱ بیت خطا را تصحیح کنند. با توجه به این‌که بیت توازن (parity code) به تنهایی نمی‌تواند خطاها را تصحیح کند و فقط تعداد بیت‌های خطاها را تشخیص می‌دهد. بنابراین مخابره قابل اطمینان در صورتی که فاصله همینگ بین رشته بیت فرستنده و گیرنده یک یا کمتر از یک باشد، ممکن می‌شود. کد‌های همینگ در ابزارهای مختلفی استفاده می‌شوند که از آن جمله می‌توان به مودم‌ها، ماهواره‌ها، PlasmaCAM، پردازنده‌های توکار و حافظه کامپیوتر اشاره کرد. 

27. چه تفاوتی میان کنترل ازدحام و کنترل جریان وجود دارد؟

  • کنترل ازدحام به مکانیزم‌هایی اشاره دارد که برای حصول اطمینان از این موضوع که زیرشبکه می‌تواند ترافیک تولید شده را انتقال دهد استفاده می‌شوند. عدم انتقال صحیح ترافیک یک مشکل فراگیر است که دلایل مختلفی همچون عملکرد ماشین‌های میزبان، الگوریتم‌های مسیریابی، عملیات پردازشی ذخیره و هدایت درون مسیریاب‌ها یا هر عاملی که ظرفیت انتقال زیر شبکه را کاهش دهند باعث پدید آمدن آن می‌شوند. در مقابل کنترل جریان به ترافیک نقطه به نقطه بین یک فرستنده و گیرنده مفروض اشاره دارد و وظیفه اصلی آن ایجاد اطمینان از این موضوع است که یک فرستنده سریع نمی‌تواند به‌طور مستمر داده‌ها را با سرعتی بیش از توانایی دریافت گیرنده، ارسال کند. در کنترل جریان، گزارش‌ها و بازخوردهای مستقیمی از گیرنده به فرستنده ارسال می‌شود تا به فرستنده تفهیم کند که چگونه باید بسته‌ها را ارسال کند. 

28. چه خط‌مشی‌هایی را برای پیشگیری از ازدحام پیشنهاد می‌کنید؟

  • خط‌مشی‌های مختلفی در لایه انتقال، لایه شبکه و لایه پیوند داده می‌توانند بر مشکل ازدحام تأثیرگذار باشند. به‌طور مثال، در لایه انتقال می‌توان از خط‌مشی‌های ارسال مجدد، خط‌مشی‌های ذخیره بسته‌هایی که خارج از ترتیب می‌رسند، خط‌مشی‌های تایید دریافت بسته‌ها، خط‌مشی‌های کنترل جریان و تعیین زمان انقضا اشاره کرد. در لایه شبکه می‌توان از مدار مجازی در مقابل روش دیتاگرام در زیر شبکه، مکانیزم‌های صف‌بندی بسته‌ها و روش‌های متنوع سرویس‌دهی، خط‌مشی‌های حذف بسته، الگوریتم مسیریابی و مدیریت طول عمر بسته‌ها استفاده کرد. در لایه پیوند داده نیز می‌توان از خط‌مشی‌هایی مشابه با لایه انتقال همچون خط‌مشی‌های ارسال مجدد، خط‌مشی‌های ذخیره بسته‌هایی که خارج از ترتیب می‌رسند، خط‌مشی‌های تایید دریافت بسته‌ها و خط‌مشی‌های کنترل جریان استفاده کرد. 

29. SMTP چیست و چرا استفاده می‌شود؟

  • SMTP پروتکل انتقال ایمیل ساده است. SMTP فقط به نام کاربری و دامنه نیاز دارد تا پیام را به شکل مستقیم برای گیرنده ارسال کند. البته این پروتکل برای ارسال پیام‌های حساس و مهم مناسب نیست و بهتر است از پروتکل Internet Message Access Protocol استفاده ‌شود.

30. فناوری‌های مختلفی که در ساخت پیوندهای WAN کاربرد دارند را نام ببرید؟

  • فناوری‌های مختلفی در ساخت پیوندهای WAN نقش دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اتصالات دیجیتالی، اتصالات آنالوگ و اتصالات سوئیچ شده (به‌کارگیری مجموعه مختلفی از لینک‌ها میان فرستنده و گیرنده برای انتقال داده‌ها) اشاره کرد. 

31.  پایانه مجازی شبکه (NVT) چیست؟

  • پایانه مجازی شبکه مجموعه‌ قواعد از پیش تعریف شده برای تعامل با ترمینال‌های مجازی  است. ترمینال مجازی کمک می‌کند تا جلسه تلنت را آغاز کنید. تلنت پروتکلی است که برای اتصال به میزبان راه دور استفاده می‌شود، در حالت کلاینت‌سرور و روی پورت 23 کار می‌کند. برنامه تلنت در ماشین کلاینت ویژگی‌های سرور را شبیه‌سازی میکند. به این ترمینال شبیه‌سازی شده پایانه مجازی شبکه (network virtual terminal) ‌می‌گویند.

32. نقش IEEE در ارتباط با شبکه‌های کامپیوتری را توضیح دهید؟

  • موسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) سازمانی متشکل از مهندسانی است که استانداردهای مرتبط با دستگاه‌های الکتریکی و الکترونیکی را مدیریت می‌کنند. این استانداردها در ارتباط با تجهیزات شبکه، کابل‌ها، رابط‌های شبکه و اتصالات است.

33. توضیح دهید که چرا مدل استاندارد OSI با عنوان 802.xx شناخته می‌شود؟

  • مدل OSI در فوریه 1980 معرفی شد. در اصطلاح 802.xx شماره 80 به تاریخ انتشار و شماره 2 به ماه انتشار این استاندارد اشاره دارد. 

34. واحد مورد استفاده برای اندازه‌گیری سرعت انتقال اترنت را نام ببرید؟

  • مگابیت بر ثانیه (Mbps) واحد اندازه‌گیری سرعت انتقال اترنت است. 

35. توضیح دهید که مسیر مبدا چیست؟

  • مسیر مبدا به عنوان دنباله‌ای از آدرس‌های IP تعریف می‌شود که برای شناسایی مسیر یک دیتاگرام استفاده می‌شود. همچنین، می‌توانید مسیر منبع را در سرآیند IP datagram قرار دهید.

36. حداکثر طول کابل Thinnet چقدر است؟

  • حداکثر طول مجاز کابل Thinnet برابر با 185 متر است. 

37. کابلی که از کانکتور RJ11 استفاده می‌کند را نام ببرید؟

  • کابل‌های تلفن از رابط RJ11 استفاده می‌کنند.

38. آیا در زمینه مدیریت شبکه هیچ دوره‌ای دیده‌اید یا گواهی‌نامه‌ای دریافت کرده‌اید؟ 

  • در پاسخ، فهرست گواهینامه‌هایی که دریافت کرده‌اید را نام ببرید و متذکر شوید هر یک از این گواهی‌نامه‌ها چه تاثیر مثبتی در بهبود انجام وظایف داشته‌اند. اگر از جمله "این گواهی‌نامه‌ها سود چندانی برای من نداشته‌اند،" استفاده کنید، ناخواسته به این نکته اشاره کرده‌اید که دوره‌های گذرانده شده را جدی نگرفته‌اید. اگر هیچ گواهینامه‌ای ندارید، بهتر است ضمن ابراز علاقه به دوره‌های تخصصی به مصاحبه‌کننده اعلام کنید در آینده قصد دارید در این دوره‌ها شرکت کنید. گواهینامه‌های مختلفی در زمینه مدیریت شبکه وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به CompTIA Network +، CompTIA Security+، CompTIA A+، Cisco CCNA،Cisco CCNP، Microsoft Certified Solutions Associate و Microsoft Certified Solutions Expert اشاره کرد. داشتن یک یا چند مورد از این گواهینامه‌ها می‌تواند به مصاحبه‌کننده نشان دهد که تجربه و تخصص کافی در ارتباط با مدیریت شبکه را دارید. اگر مدرکی در ارتباط با مدیریت یا سابقه کار در زمینه مدیریت شبکه‌ها دارید به این نکات اشاره کنید. به‌طور مثال، بگویید من گواهی‌ Microsoft Certified Solutions Associate را دارم و قصد دارم گواهینامه Microsoft Certified Solutions Expert را به‌دست آورم. در شرکت‌ قبلی آموزش‌هایی دیده‌ام که مرا برای حضور در گواهینامه‌ها و انجام وظایف جدی‌تر آماده کرده‌اند. 

39. اتصال معکوس چیست؟

  • اتصال معکوس (Reverse Connection) بیشتر برای گذر از محدودیت‌های دیوارآتش در پورت‌های باز استفاده می‌شود. دیوارآتش به‌طور معمول اتصالات ورودی روی پورت‌های باز مرتبط با ترافیک‌ خارجی را مسدود می‌کند. 

40. مسیریابی پویا را تعریف کنید.

  • پروتکل مسیریابی به دو گروه پویا و ایستا طبقه‌بندی می‌شوند. پروتکل‌هایی که خود اقدام به شناسایی و یادگیری در ارتباط با مسیرهای موجود در شبکه می‌کنند و بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را به شکل خودکار انتخاب می‌کنند پروتکل‌های مسیریابی پویا نام دارند. 

41.  مزایای به‌کارگیری سوئیچ چیست؟

  • از سوئیچ‌ها برای دریافت سیگنال و ایجاد فریمی از بیت‌های مرتبط با سیگنال استفاده می شود. سیگنال‌ها اجازه دسترسی و مشاهده آدرس مقصد را می‌دهند تا پس از خواندن سیگنال‌ها، فریم را به مقصد قاب مناسب هدایت کنید. بنابراین‌، سوئیچ‌ها یکی از ارکان مهم شبکه‌ها هستند. سوییچ شبکه (Network Switch) برای اتصال گره‌های شبکه به یکدیگر استفاده می‌شود. سوییچ به دستگاه‌های تحت شبکه اجازه می‌دهد اطلاعات را میان یکدیگر مبادله کنند. اطلاعات در شبکه به شکل بسته‌های داده‌ای و فریم به فریم منتقل می‌شوند. هر فریم اطلاعات آدرس مبدا و مقصد را دارد. سوییچ با توجه به مک‌آدرس موجود در بخش مقصد فریم، پورت مقصد را تشخیص می‌دهد و بسته داده‌ای را به همان پورت هدایت می‌کند. 

42. مسیریابی چیست؟

  • مسیریابی فرآیند پیدا کردن مسیری برای انتقال داده‌ها از مبدا به مقصد است. مسیریابی را می‌توان در شبکه‌های مختلف مانند شبکه‌های مداری سوئیچ شده و شبکه‌های کامپیوتری انجام داد. در شبکه‌های سوئیچینگ بسته، مسیریابی مسیر هدایت بسته‌ها از مبدا به مقصد را مشخص می‌کند. مسیریابی از جدول مسیریابی استفاده می‌کند که مسیرهای مختلف در آن ذخیره شده‌اند. مسیریابی به دو شیوه ایستا یا پویا انجام می‌شود. 

43. شبکه محلی مجازی چیست؟

  • شبکه محلی مجازی (VLAN) سرنام Virtual LAN یک زیرشبکه منطقی است که می‌تواند مجموعه‌ای از دستگاه‌‌های موجود در شبکه‌های محلی فیزیکی مختلف را گروه‌بندی و کنار یکدیگر قرار دهد. به بیان دیگر، شبکه‌های محلی مجازی گروه‌بندی منطقی دستگاه‌هایی هستند که در حوزه فراگیر (broadcast domain) یکسانی قرار دارند.

44. درگاه دسترسی و ترانک (Trunk) چیست؟

  • هر درگاه/پورت سوییچ را می‌توان به صورت درگاه دسترسی یا درگاه ترانک پیکربندی کرد. درگاه دسترسی به نوع خاصی از درگاه‌ها اشاره دارد که امکان برقراری ارتباط با یک شبکه محلی مجازی واحد را فراهم می‌کند. این نوع رابط‌ها روی درگاه‌های متصل به تجهیزات شبکه از طریق کارت شبکه (به‌طور مثال یک هاست روی یک شبکه) پیکربندی می‌شوند. رابط ترانک به درگاه یک سوییچ اجازه می‌دهد به سوییچ دیگری متصل شود. این نوع رابط‌ها قادر به هدایت ترافیک به سمت چند شبکه محلی مجازی هستند.

45. شبکه‌های محلی مجازی به چند گروه تقسیم می‌شوند؟

  • شبکه‌های محلی مجازی به سه گروه مبتنی بر پروتکل (شبکه محلی مجازی مبتنی بر پروتکل ترافیک را بر مبنای پروتکلش مدیریت می‌کند)، ایستا (درگاه‌های سوییچ را به شبکه مجازی اختصاص دهند) و پویا (بر مبنای ویژگی‌های دستگاه‌ها، عضویت در شبکه را تعریف کنند و به همین دلیل امکان تعیین شماره درگاه سوئیچ فراهم نیست. ) طبقه‌بندی می‌شوند.

46. مزایای سوئیچینگ شبکه محلی چیست؟

  • سوئیچینگ LAN اجازه می‌دهد چند کاربر بتوانند به شکل مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. سوئیچینگ شبکه محلی مشکلاتی همچون تصادم را برطرف کرده و شبکه‌ای پر سرعت، پایدار و پهنای باند زیاد را ارائه می‌کند. 

47. توضیحی در ارتباط با اصطلاحات Unicast ، Multicast ، Broadcast توضیح دهید.

Unicast: ارتباط یک به یک را مشخص می‌کند. یونی‌کست یک روش ارتباطی است که اجازه می‌دهد دو دستگاه تحت شبکه به تبادل اطلاعات بپردازند. هنگامی که درخواستی را برای برخی از صفحات به وب سرور ارسال می‌کنیم، درخواست به شکل مستقیم به وب سرور می‌رود تا آدرس صفحه درخواستی را پیدا کند. بنابراین، یک ارتباط یونی‌کست میان کلاینت و سرور به وجود آمده است. 

Multicast: در حالت کلی توصیف‌کننده یک ارتباط جمعی است. به بیان دقیق‌تر، ارتباط یک یا چند گروه از کامپیوتر ها با یک گروه خاص از کامپیوترها را نشان می دهد. در این روش ارتباطی فرآیند انتقال داده‌ها میان گروهی از دستگاه‌ها انجام می‌شود. مولتی‌کست برای شناسایی گروه از پروتکل IGMP استفاده می‌کند. یک نمونه روشن در این زمینه کنفرانس ویدیویی است. 

Broadcast: توصیف‌کننده یک ارتباط فراگیر است. به بیان دقیق‌تر ارتباط یک به همه را نشان می‌دهد. برودکست یک روش ارتباطی است که در آن فرآیند انتقال داده‌ها میان تمام دستگاه‌های تحت شبکه انجام می‌شود. ارتباط برودکست به دو روش انجام می‌شود. در حالت اول با استفاده از استانداردهای سطح بالا که از یک رابط برای تبادل پیام بین چند کامپیوتر استفاده می‌شود. در حالت دوم با استفاده از استاندارد سطح پایین که اشاره به مکانیزم انتقال مبتنی بر اترنت دارد. زمانی‌که از رویکرد فوق استفاده شود، شبکه امنیت ندارد، زیرا در صورت حمله هکری به شبکه ممکن است داده‌ها از بین بروند. 

کلام آخر

  • در این مطلب سعی کردیم به بیان پرسش‌های مشترک مطرح شده در آزمون‌های استخدامی بپردازیم. برای اشراف کامل بر مباحث مختلف پیشنهاد می‌کنیم در ارتباط با انواع مختلف کابل‌ها، تفاوت آدرس‌های آی‌پی عمومی و خصوصی، آدرس‌دهی پویا و ایستا، CSMA/CD و CSMA/CA، عملکرد لایه پیوند داده‌ها، زیرشبکه، انواع توپولوژی‌ها، پروتکل نقطه به نقطه، روش‌های انتقال داده‌ها (ساده، فول دوپلکس، نیم دوپلکس)، Frame Relay و مباحث مشابه تحقیق کنید 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg